Endurance-valmennus · Koettua · kunto nousuun · Yleistä höpinää

Chillausta ja grillausta

Tänään olen pitänyt ansaittua lepopäivää. Viikko on ollut varsin työntäyteinen ja kiireinen, mutta olen silti onnistunut syömään ja liikkumaan melkein ohjeiden mukaan.

Torstaina kävin kehon hyvinvointitutkimuksessa Treenixissä. Tutkimuksessa piti puristaa sellaista kapulaa minuutin ajan. Kapula mittasi sähkön kulkemista soluissa, tai jotain sinnepäin. Testi kertoi mm. verisuonien, luuston ja ihon kunnosta. Siinä selviää myös vitamiinien mahdolliset puutokset, sekä kehon ph-tasapainon.

Testitulos oli varsin positiivinen yllätys. Melkein kaikki viitearvot olivat vihreällä, eli normaaleissa lukemissa. Ainoastaan ihon hoitoon (kollageenikatoon) pitää kiinnittää huomiota, sekä luuntiheydessä oli pientä poikkeamaa, eli kaliumin saanti pitää turvata.

Sain testin tuloksen perusteella kirjallisen ohjeen, jonka avulla poikkeavat lukemat voi saada normaalille tasolle. Ohjeessa sanottiin, että liika proteiinin saanti voi estää kaliumin imeytymistä ja aiheuttaa osteoporoosia. Valkuaista ei saisi syödä enempää kuin 0,8 g painokiloa kohti vuorokaudessa. Jos yli 20 % päivittäisestä energiasta tulee valkuaisesta, voi kalsiumin imeytyminen häiriintyä. En ole laskenut paljonko nykyinen ruokavalio sisältää valkuaisia, pitääkin laskea ja tarkastaa, ettei nämä suositusarvot ylity…

Myös liika kahvin juonti voi heikentää kaliumin imeytymistä. Siihenkin ehkä voisin kiinnittää enemmän huomiota, kahvia nimittäin menee aika monta mukillista päivässä.

Ihon kuntoa voi ohjeen mukaan parantaa lisäämällä ruokavalioon lisää pehmeitä rasvoja ja e-vitamiinia. Tämän tiesinkin jo, ja olen lisäillyt ruokiin mm. Pähkinävoita, oliiviöljyä jne. Avokado voisi myös olla hyväksi, täytyypä lisätä sitäkin osaksi ruokavaliota. Se ei kuulu Fitfarmin ruokavalioon, mutta kuunteleen mieluummin omia tuntemuksia kun noudatan orjallisesti ruokaohjetta, joka on tehty ”kaikille sopivaksi”. Meissä kaikissa on kuitenkin yksilöllisiä eroja ja jokaisen kroppa toimii hieman eri tavalla.

Varmaan kukaan ei voi eikä jaksa ihan täydellisesti syödä suositusten mukaan jokaisena päivänä. Mutta monesti pienet arjen valinnat vaikuttavat tosi paljon ja jos 90 % elää tehden oikeita valintoja, voi välillä herkutellakin ja ottaa vähän rennommin. Pitkällä aikavälillä siis.

Tänään olen tosiaan pitänyt huilipäivää. Siitä tulikin totaalinen huilipäivä kun mies käytti koiratkin lenkillä töiden jälkeen. Minulla olikin sitten aikaa käydä kaupassa suoraan töiden jälkeen ihan rauhassa ja miettiä viikonlopun ruokajutut samalla. Ja kun oli niin lämmin keväinen päivä, päädyin ostamaan grilliherkkuja… Siis toki ohjeen mukaisia herkkuja 🙂

Grillissä voi valmistaa ihan terveellistäkin ruokaa kun jättää ne makkarat kaupan hyllylle. Tänään meillä syötiin broilerin filettä, uusia perunoita ja salaattia. Nam.

Viikon liikunnat tähän mennessä:

Ma 16 km juoksulenkki (1 h 44 min)
Ti 23 km pyöräily matalalla sykkeellä (1 h 15 min)
Ke kuntosali
To 15 min lämmittely cross trainerilla ja grit strenght -jumppa 0,5 h
Pe lepo

Huomenna olisi tarkoitus aloittaa aamu yhteyslenkillä, jonka kruunaa uintihetki ja aamupala Imatran Kylpylässä. Ei pöllömpi tapa aloittaa viikonloppu 🙂

Yksi vastaus artikkeliiin “Chillausta ja grillausta

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s